Olen
42-vuotias feministikirjailija, jolla on kaksi lasta. Joudun bussipysäkille
1800-luvulla eläneen kirkkoherran ja 18-vuotiaan skeittaripojan kanssa. Tai
juonnan hyväntekeväisyysmuotinäytöstä, jossa t-paidoista tarjotaan satoja
dollareita. Tai totean ihaillen miten hiljaisena pitämäni mies eläytyy täysillä
omaan hänelle annettuun rooliinsa.
Teatterissa
voi olla joku muu kuin oma itse. Siitä kai teatterin tekemisessä on kyse.
Näyttelijä voi pukea ylleen jonkun muun ihmisen hahmon ja sitä kautta ymmärtää
ja hyväksyä jotain itsensä ulkopuolelta. Hänen täytyy tuntea ihmisluonnetta,
käyttäytymismalleja ja osata elekieltä, mikä kommunikoinnissa on monesti
merkittävämpää kuin sanat.
Kirjoitetuissa
näytelmissä useimmiten halutaan saada jokin viesti välitettyä, kertoa jotain
kirjoittajalle tärkeää asiaa toisille. Improvisaatiossa lähdetään jostain ja
päädytään johonkin. Kukaan ei alkua lukuun ottamatta tiedä minne ja miten.
TEIJO:on kuuluvassa teatteri Telakan työpajassa Parkinson-yhdistyksen
yhteisötanssijat saivat kokeilla juuri sitä kolmen kerran verran. Alussa oli
kuva, jonka esittämälle henkilölle loit sielun. Nämä kuvista hypänneet hahmot joutuivat
tulemaan toimeen keskenään jossain muiden määrittelemässä paikassa. Ei ollut
aikaa suunnitella sanomisiaan, oli vain mentävä suin päin mukaan täysin
tuntemattomaan tilanteeseen, Ja vielä esittämällä jotain ihan muuta kuin
itseään.
Toisella
kerralla käytiin pienissä ryhmissä kertomassa mitä tuli itse kullekin mieleen
surusta, ilosta, vihasta ja välinpitämättömyydestä. Asiat vain päästettiin
esiin ja heitettiin sitten yli olan jonnekin. Sitten taas oltiin joitain muita,
tällä kertaa muut kertoivat sinulle kuka ja mikä olet ja vielä minkälainen. Ja
jouduttiin kuka mihinkin ja kenenkin kanssa.
Uskomatonta,
miten helposti tai ainakin helpon näköisesti syntyi pieniä tilanteita,
kohtauksia, näytelmän poikasia. Ja miten itse löysi sanat ja eleet kun uskalsi
heittäytyä. Tutussa porukassa se oli helppoa ja niin erilaista kuin tanssiessa.
Sielläkin jokaisella keholla on oma kielensä. Suunnaton vapauden tunne kun on
uskaltanut astua turvallisuuden viivan yli.
Mikä
on hyvä? Onko se olotila, kyvykkyys, tuoksu, suklaapatukka vai kenties ihmisen
tahto? Kerrottiin toisillemme mitä hyvää toisissamme näimme. Miten vaikeaa on
ottaa vastaan kehuja, on alettava selittää. “Sulla on aina hyvät kuteet. Ootko
itse tehnyt?” No niin kun ammatti vaati, eihän sitä kässänopena voinut missä
tahansa retkuissa… Ja nää nyt on vaan tämmöisiä omia viritelmiä. Oli
voimakastahtoisia naisia ja itsensä likoon laittavia miehiä. Näistä syntyi
muotinäytös.
Tanssijat
tahtovat lisää teatteria, sitä mieltä oli jok’ikinen osallistuja. Tulkoon
TEIJO:sta tai mistä tahansa, Petri otetaan mielellämme mukaan.
- marakatti
-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti